Nadużycie władzy

Sprawcą przestępstwa nadużycia władzy może być jedynie funkcjonariusz publiczny.

 

Zgodnie z Kodeksem karnym:

1. Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

3. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

4. Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 228.

 

Nadużycie władzy polega przekroczeniu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków wynikających z przepisów i zasad określających ich zakres.

Z przekroczeniem uprawnień mamy do czynienia przede wszystkim wtedy, gdy funkcjonariusz publiczny podejmuje czynność wykraczającą poza jego uprawnienia służbowe. Jak również z przekroczeniem uprawnień będziemy mieli do czynienia, gdy czynność mieszcząca się wprawdzie w zakresie uprawnień funkcjonariusza, ale do podjęcia której nie było podstawy faktycznej lub prawnej. Nie wiesz jakie to sytuacje? Koniecznie zapytaj adwokatów z naszej Kancelarii.

Niedopełnienie obowiązków polega na zaniechaniu ich wykonania albo na wykonaniu ich w sposób nienależyty, sprzeczny z istotą lub charakterem danego obowiązku.

Sam fakt przekroczenia uprawnień lub niedopełnienie obowiązków przez funkcjonariusza nie wypełnia jeszcze znamion przestępstwa. Wówczas możliwa jest mowo o odpowiedzialności służbowej lub dyscyplinarnej - fakt ten warto podnosić w sprawie sądowej za pośrednictwem reprezentującego prawnika. Istotną nadużycia władzy jest działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego. Co oznacza, że do dokonania tego przestępstwa niezbędne jest stwierdzenie, iż zachowanie funkcjonariusza (tj. działanie lub zaniechanie) stworzyło realne niebezpieczeństwo powstania szkody.

Funkcjonariusz publiczny może jedynie w wyniku winy umyślnej popełnić przestępstwo nadużycia władzy.

Działanie w ramach winy nieumyślnej stanowi czyn zagrożony już mniejszym wymiarem kary. Przy czym działając nieumyślnie funkcjonariusz publiczny, aby odpowiadać za takie działanie musi wyrządzić istotną szkodę. Sądy oceniając czy zachodzi istotna szkoda biorą pod uwagę wielkość szkody, jej charakter i stopień naruszenia dobra publicznego lub prywatnego.

Typem kwalifikowanym nadużycia władzy, jest działanie funkcjonariusza w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.

 

Po więcej infromacji z tego tematu odsyłam do zapytania prawnika z naszej Kancelarii Adwokackiej.

 

 

Autor

Adwokat Rafał Biernacki

18.11.2014 r.