Poświadczenie nieprawdy

Czynność poświadczenia nieprawdy w dokumencie, określane jako fałszerstwo intelektualne jest penalizowane przez Kodeks karny.

Zgodnie z Kodeksem karnym:

1. Funkcjonariusz publiczny lub inna osoba uprawniona do wystawienia dokumentu, która poświadcza w nim nieprawdę co do okoliczności mającej znaczenie prawne, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

3. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

Istotą tego przestępstwa jest zamach na wiarygodność w aspekcie stwierdzenia okoliczności w dokumencie mające znaczenie w obrocie prawnym.

Sprawcą omawianego czynu zabronionego może być jedynie funkcjonariusz publiczny lub inna osoba, którą szczególne przepisy prawne upoważniają do wystawienia dokumentu. Co ważne tylko dokument wystawiony przez sprawcę, w którym poświadcza niezgodnie z prawdą okoliczności będzie stanowić podstawę do uznania tego zachowania za czyn zabroniony. I tak nie stanowić będzie poświadczenie nieprawdy np. niezgodne z rzeczywistością złożone oświadczenie zawarte w treści umowy cywilnoprawnej (vide: wyrok SN z dnia 9 maj 2002 roku, sygn. akt: V KKN 323/99).

Przestępstwa poświadczenia nieprawdy można się dopuścić jedynie umyślnie.

Typem kwalifikowanym fałszerstwa intelektualnego jest poświadczenie w dokumencie nieprawdy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.

Zapraszmy do kontaku z Kancelarią Adwokacka po więcej informacji.

15.11.2014 r.